Kierunek TURYSTYKA (studia I stopnia)
EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA KIERUNKU STUDIÓW TURYSTYKA
Wiedza absolwenta studiów pierwszego stopnia
- Rozróżnia i zna fundamentalne zasady i koncepcje teorii ekonomii odnośnie funkcjonowania rynku turystycznego oraz gospodarowania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju
- Zna klasyczne koncepcje zarządzania oraz uwarunkowania procesu zarządzania
- Zna standardowe metody statystyczne i narzędzia informatyczne gromadzenia, analizy i prezentacji danych ekonomicznych i społecznych. Zna typowe metody badań w poszczególnych obszarach
działalności przedsiębiorstwa turystycznego , badania rynku turystycznego, analizy finansowej, logistyki, poziomu jakości produktów itp.
- Zna i interpretuje podstawowe przepisy prawa regulujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych w sferze turystyki
- Identyfikuje relacje między podmiotami gospodarczymi sektora turystycznego a innymi instytucjami tworzącymi ich otoczenie ekonomiczne, prawne, technologiczne, społeczne, środowiskowe
- Zna profesjonalna terminologię używaną w turystyce. Identyfikuję istotę, uwarunkowania i kierunki rozwoju turystyki
- Zna zasady zakładania i prowadzenia przedsiębiorstwa turystycznego, uzdrowiskowego, handlowego i usługowego
- Posiada wiedzę o zachowaniach konsumenta na rynku turystycznym, identyfikuje trendy w popycie turystycznym
- Identyfikuje problematykę jakości technicznej i funkcjonalnej w usługach turystycznych oraz jakości oczekiwanej i rzeczywistej
- Ma wiedzę o strategicznym i operacyjnym marketingu na rynku turystycznym
- Zna teorię i modele motywacji oraz systemów motywacyjnych. Wyjaśnia istotę i uwarunkowania przedsiębiorczości jednostek ludzkich i zespołów
- Zna rolę i zasady gospodarowania przestrzenią / regionem turystycznym
Umiejętności absolwenta studiów pierwszego stopnia
- Potrafi założyć małe przedsiębiorstwo turystyczne. Dobierać, motywować i oceniać małe zespoły pracownicze
- Potrafi przeprowadzić badania rynku turystycznego
- Potrafi przygotować program imprezy i wydarzeń turystycznych z uwzględnieniem najważniejszych atrakcji turystycznych i prawidłowej kalkulacji cen
- Posługuje się instrumentami komunikacji i rozwiązywania konfliktów
- Przeprowadzi audyt wybranych obszarów przedsiębiorstwa turystycznego. Posługuje się normami i standardami w procesach planowania, organizowania, motywowania i kontroli. Posługuje się przepisami
prawa oraz przyjętymi standardami (rachunkowości, bhp, jakości itp.) w celu uzasadnienia konkretnych działań
- Stosuje odpowiednie metody, narzędzia analityczne oraz systemy informatyczne wspomagające procesy podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie turystycznym
- Właściwie przeprowadzi procedury reklamacyjne w biurze podróży i hotelu
- Stosuje metody i techniki budowania systemów informacji rynkowej w turystyce
- Potrafi prowadzić dokumentację dotyczącą funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych oraz prowadzenie działań w zakresie turystyki
- Posiada znajomość co najmniej jednego języka obcego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Kompetencje absolwenta studiów pierwszego stopnia
- Samodzielnie zdobywa i doskonali wiedzę oraz umiejętności profesjonalne i badawcze w zakresie turystyki
- Jest wrażliwy na potrzeby klientów na rynku turystycznym
- Organizuje i kieruje pracą małych zespołów w środowisku pracy i poza nim, delegując uprawnienia
- Komunikuje się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazuje swoja wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji (w języku ojczystym i obcym)
- Uczestniczy w budowaniu projektów społecznych, obejmując aspekty ekonomiczne, zarządcze i ekologiczne przedsięwzięć
- Docenia rolę etyki i dobrego wychowania w branży turystycznej. Bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania
- Docenia unikatowość walorów turystycznych – naturalnych i antropogenicznych Identyfikuje się z koncepcją rozwoju zrównoważonego turystyki
- Jest tolerancyjny w stosunku do różnic kulturowych charakteryzujących pracowników i klientów przedsiębiorstw turystycznych. Rozwija i skutecznie wykorzystuje zdolności interpersonalne
- Jest świadomy wielu funkcji, a także dysfunkcji turystyki. Ma świadomość odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze regionu i kraju