Jak dać się zauważyć w procesie rekrutacji

Pomóż sobie, Szczęście Ci pomoże!

W obecnej sytuacji pracodawcy są zarzucani setkami aplikacji osób poszukujących zatrudnienia. Czasem są to zgłoszenia spontaniczne, czasem odpowiedzi na ogłoszenia prasowe. Przy kilkuset aplikacjach najtrudniej pokonać pierwszy etap procesu selekcji czyli dostać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.

Kierownicy Personalni często przeżywają rozterki, gdy spośród 600 zgłoszeń próbują wybrać 30 osób na rozmowy kwalifikacyjne. Po pierwsze dlatego, że połowa chętnych to osoby przypadkowe, nie spełniające podstawowych wymagań, stosujące korespondencję seryjną (często myląc nagłówki pracodawców). Po drugie dlatego, że kompetencje pozostałych kandydatów są często dużo wyższe niż oczekiwania i zdecydowanie lepsze niż przed kilkoma laty. Firmy chcą obsadzić dwa stanowiska, a świetnych kandydatów jest prawdopodobnie kilkudziesięciu. Jak nie pominąć tego najlepszego? Jeśli jego aplikacja jest powieleniem schematów, czy zostanie zaproszony na rozmowę? Intuicja czy wybór racjonalny? Można zaryzykować twierdzenie, że przy masowej rekrutacji większe znaczenie odgrywa szczęście niż konkretne argumenty.

Zdecyduj co w życiu chcesz robić. Jeśli wszystko wskazuje na to, że był/łabyś świetnym “pilotem” to nie odpowiadaj na ogłoszenie “Poszukiwany górnik”. Bądź pewny/a, że odróżniasz Accounting Managera od Account Managera. Odwiedzaj strony www interesujących Cię przedsiębiorstw, dowiedz się na czym polega praca, dotrzyj do już zatrudnionych, zaryzykuj bezpośredni kontakt z działem personalnym.

Nie wysyłaj kilkudziesięciu ofert, aby się “tylko załapać”. Jeśli trafisz na obce Twoim aspiracjom i kompetencjom stanowisko, szybko zrezygnujesz lub zrezygnują z Ciebie. Szkoda na to czasu.

Żeby wiedzieć co w życiu chcesz robić, zacznij się interesować rynkiem pracy. Praca podczas studiów, wakacyjna, dorywcza, jest czymś wyjątkowo wartościowym w Twoim życiorysie. Poszukaj informacji w coraz liczniejszych publikacjach nt. współczesnego rynku pracy, zajrzyj do specjalistycznych portali internetowych, gdzie znajdziesz sporo informacji na temat pracodawców i specyfiki pracy w danej branży.

CV to nie życiorys

Odręcznie napisane Curriculum Vitae, zaczynające się od słów “Urodziłem się 12 stycznia 1978 roku w Hrubieszowie...” nie jest już akceptowane. (Chyba, że do selekcji zaproszony jest psychografolog i firma wyraźnie tego wymaga ). Aby Twoje CV przyciągnęło uwagę, przedstaw główne umiejętności w pierwszej sekcji i dostosuj je do potrzeb stanowiska. Np. dokładność będzie zaletą na stanowiskach administracyjnych a komunikatywność najważniejszą cechą przedstawiciela handlowego.

Idź z duchem czasu: nie wymieniaj umiejętności obsługi faxu i urządzeń biurowych, a zamiast “znajomości MS Office” napisz o perfekcyjnej znajomości MS Word i dobrej MS Excell. Bądź konkretny – krótko wymieniaj obowiązki-czynności, które wykonywałeś. Wymień to co jest istotne dla danego stanowiska. Jeśli poszukiwany jest kierownik, a Ty nie masz odpowiedniego doświadczenia, napisz o aktywności pozazawodowej – np. “organizator wyprawy przyjaciół w Alpy, Przewodniczący samorządu studenckiego itp.

Bądź uczciwy i nie pisz o dobrej znajomości niemieckiego, jeśli umiesz tylko odmieniać kilka czasowników. Nie zamieszczaj także zdjęcia z castingu do “Słonecznego patrolu” lub “Seryjnego zabójcy” jeśli nie jest wymagane.

Twój list motywacyjny powinien być odpowiedzią na konkretną ofertę. Podaj wiarygodny powód, dla którego chcesz pracować w danej firmie, pisz co możesz wnieść do organizacji, ale zachowaj “skromność”. Zadbaj o poprawność językową i naturalność stylu. Pamiętaj, że piszesz list do konkretnego adresata; nie powielaj schematu zmieniając tylko nagłówki. W zależności od stanowiska pozwól sobie na więcej lub mniej kreatywności – możesz użyć barwionego papieru, dołączyć rysunki, zaskoczyć treścią. Przed wysłaniem daj komuś CV i list do przeczytania.

Podczas spotkania nie staraj się być kimś innym niż jesteś w rzeczywistości. Twoja naturalność powinna być Twoim największym sprzymierzeńcem. Nie trać głowy – ściągnij kurtkę, w sekretariacie zapytaj gdzie możesz ją zostawić. Twój strój powinien być stonowany i elegancki, ale bez przesady – student z neseserem i srebrnym etui na wizytówki może zaskoczyć. Nie rozpoczynaj od tematu “pogody” lub pochwały “ładnego biura” – podziękuj na początku za zaproszenie na rozmowę. To nieprawda, że należy cały czas się wychwalać. Przedstawiaj fakty, bądź szczery, pozwól prowadzącemu samodzielnie wyciągnąć wnioski. W czasie rozmowy prowadzący sprawdza nie tylko Twoją komunikatywność werbalną, interesuje go Twoja autoprezentacja, higiena, kultura osobista, reakcja na stres. Dla niektórych w znacznym stopniu liczy się pierwsze wrażenie.

Do rozmowy można się przygotować. W internecie i artykułach prasowych można znaleźć typowe pytania jakie padają podczas interview. Wyjaśnione są także metody prowadzenia wywiadu. Przygotuj się na trudne pytania (np. o oczekiwania finansowe), bądź konkretny. Znając przykładowe pytania potrenuj przed lustrem lub z przyjacielem.

Inne narzędzia selekcji

Wiele firm stosuje dodatkowo bardziej złożone narzędzia oceny np. Testy psychologiczne i logiczne, Centrum Oceny, Symulację na stanowisku pracy. Są to narzędzia “krojone na miarę”, w których oceniane są konkretne kompetencje wymagane dla danego stanowiska, poprzez m.in. ocenę zachowań. Trafność selekcji (skuteczność właściwego wyboru) takich narzędzi jest stosunkowo wysoka i dochodzi do 90%. Są one dobrym narzędziem oceniającym postawę, predyspozycje, cechy charakteru. Czy można się do nich przygotować? Częściowo tak np. poprzez pracę nad opanowaniem stresu, sposobem wypowiadania się i ćwiczeniami analitycznego myślenia. Spróbuj odkryć profil kandydata czyli oczekiwania wobec idealnego kandydata. Bądź uczciwy – jeśli Twój sposób działania, aspiracje i predyspozycje są sprzeczne z profilem, bądź świadomy, że poniesiesz porażkę, gdyż trudno będzie Ci zmienić w krótkim czasie Twoje cechy charakteru i kompetencje. W takim wypadku obiektywna ocena Twojej osoby w porównaniu z idealnym kandydatem pozwala na właściwe dopasowanie do wymagań i kultury danej organizacji.

Jeśli odpowiedź brzmi “nie”

Dowiedz się, dlaczego nie otrzymałeś pracy, zapoznaj się z informacją zwrotną po procesie selekcji – masz prawo oczekiwać tego od pracodawcy. I rozpocznij poszukiwanie od nowa.

Nigdy nie określaj się jako “bezrobotny”. Mów o sobie: “Szukam pracy, wzbogacam wiedzę i doskonalę umiejętności”.

Nie poddawaj się.
Powodzenia!

Beata Jaźwiec i Maciek Kuczyński
Amercian Restaurants Sp. z o.o.


zamknij
Nasza strona korzysta z plików cookies. Zachowamy na Twoim komputerze plik cookie, który umożliwi zbieranie podstawowych informacji o Twojej wizycie.
Przeczytaj jak wyłączyć pliki cookiesRozumiem